Web Cross

3 tips om op te vallen in de zoekresultaten

Geplaatst op

Het spreekt voor zich dat het belangrijk is om hoog te ranken in de zoekresultaten van Google, maar wist je dat het vrijwel net zo belangrijk is om aandacht te besteden aan hoe dit resultaat eruit ziet? Veel ondernemers staan hier niet zo bij stil, maar er zijn allerlei dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat meer mensen op de link naar jouw website klikken. Dit is in feite het optimaliseren van jouw plekje in de SERP (de complete pagina met zoekresultaten in bijvoorbeeld Google). Of je nu bovenaan in de SERP staat of nog niet zo hoog rankt, het minste wat je kunt doen is ervoor zorgen dat mensen die voorbij jouw website scrollen in de zoekresultaten, nieuwsgierig gemaakt worden en doorklikken. Meer weten? Lees hier dan meer over wat de SERP precies is en hoe je jouw website erop kunt laten opvallen.

Schrijf zelf je metatitels en -omschrijvingen

Het eerste wat je moet doen om controle te hebben over hoe de zoekresultaten over jouw website eruit zien is zelf de metatitel en -omschrijving te schrijven. Deze twee stukjes tekst worden getoond in de tekstresultaten van zoekmachines. De titel bedraagt max. 60 karakters en de omschrijving (die iets kleiner wordt weergegeven) max. 160 karakters. Je kunt deze zelf invullen in de backend van jouw website. Doe je dit niet? Dan pikt Google (of elke andere zoekmachine) een random stukje uit de tekst op de betreffende pagina, hopend dat dat het meest past bij wat de persoon bedoeld die net de zoekopdracht heeft uitgevoerd. Om te voorkomen dat er niet-relevante tekst wordt getoond vul je deze gegevens dus zelf in.

Voeg Rich Snippets toe

Een gemakkelijke manier om meer op te vallen op de SERP is door zogeheten rich snippets toe te voegen. Deze bestaan in veel verschillende vormen, waaronder reviews, ratings, voorraadinformatie, Q&A’s en zelfs hele recepten of tabellen. Deze staan boven of onder het tekstresultaat en geven de gebruiker direct meer (relevante!) informatie over wat er op jouw website te vinden is. Daardoor is de kans groter dat mensen op de link klikken, voornamelijk doordat je veel meer opvalt dan websites die enkel gebruik maken van de metatitel en -omschrijving.

Maak gebruik van Google my Business

Spreek je met jouw product of dienst voornamelijk een lokaal publiek aan? Dan is het te zeerste aan te raden om een Google my Business profiel aan te maken. Je vult dan je adresgegevens in en wat je te bieden hebt, waarna je bij relevante zoekopdrachten wordt opgenomen in de zogeheten Map Pack. Dit is de (route)kaart waar men alle bedrijven in de buurt ziet staan die passen bij de zojuist uitgevoerde zoekopdracht. Dit is heel gemakkelijk in te stellen en kan je veel bezoekers opleveren die precies op zoek zijn naar wat jij ze kan bieden.

Gerelateerde berichten

Website laten maken

Een professionele website laten maken? Deze 5 fouten wil je voorkomen!

Een professionele website is tegenwoordig een must voor elk bedrijf dat wil groeien en bloeien. Of je nu een klein lokaal bedrijf bent of een grote...

Lees meer

Over ons

We inspireren je over webdesign en aanverwante zaken in onze blogs.

Contactgegevens

Via info @ webcross.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden